Cast

Cast

Nicolet Jansen – alt-mezzo – Carmen
Na een dagelijks terugkerende dagdroom over een glansrijke zangcarrière wisselde Nicolet Jansen op zeventienjarige leeftijd haar pianolessen in voor klassiek zangles bij Leny Stevens-Ridderhof. Dat leverde naast vocale verdieping en muziekpret een reeks aan soloprojecten op. In de altsoli van Rachmaninovs
Vespers en Schütz’ Musikalisches Exequien én bij de roemruchte Barbarella’s kon zij de tomeloze diepte van haar stem laten horen, maar recent is gebleken dat haar stem meer alt-mezzo is. Momenteel volgt Nicolet zangles bij Bauwien van der Meer in Utrecht. In het dagelijkse leven adviseert ze over communicatie bij de gemeente Leiden.

 

Jurgen de Jong – tenor  – DJ
Jurgen begon tijdens zijn universitaire studie met zingen, onder meer bij het Nijmeegs Universitair Kamerkoor Audite Nova en het Oude Muziek Koor onder leiding van Daniël Reuss. Hij startte met zangles bij Olard Derks en Valentin Jar, en studeert nu bij mezzosopraan Franciska Dukel. Niet één maar twee keer volgde hij een masterclass bij de toch wel wereldberoemde sopraan Nelly Miricioiu. Regelmatig soleert Jurgen in de regio. Op het operapodium vertolkte hij eerder rollen als Nanki Poo, Caramello en Aeneas, en Testo in Il combattimento di Tancredi e Clorinda. Jurgen is lid van Vocaal Ensemble Omnitet en geeft liedrecitals met pianist Frank Leurs. In het dagelijks leven is hij  werkzaam bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Martijn Gerritsen – bas-bariton – Escamillo
Carmen is alweer de derde opera voor Martijn Gerritsen. Eerder zong hij mee in Rossini a la carte en speelde hij Don Giovanni in Mozarts gelijknamige opera. Daarvoor maakte hij de kleinkunstvoorstelling ‘Op bezoek bij Martijn’ waarbij hij zichzelf op gitaar begeleidde. In diezelfde periode publiceerde hij de cd ‘Zoveel nog te zeggen’ met liedjes van eigen hand. Martijn speelt in improvisatietheatergroep Op de Geest, zong in diverse bandjes en maakte met de Verloren Tenoren ‘Women Only; de theater-verwen-voorstelling voor de moderne vrouw’.

 

Sarah Lee Ketner – sopraan – Micaela/Frasquita
Op haar achttiende begon ze aan het conservatorium met haar dwarsfluit (maar daar praten we liever niet over). Later werd ze celliste en veel later een hoge sopraan. Ze volgde zanglessen bij onder andere Fransisca Dukel en Eva Wiersma. De jaarlijkse uitvoering van Pergolesi’s Stabat Mater, samen met Nicolet Jansen, gaf voldoening, maar rollen als Second Witch in Dido & Aeneas waren toch meer op haar lijf geschreven. Omdat ze regelmatig als gevraagd en ongevraagd artiest optrad op feestjes en partijen en daar in virtuoos rijm de gastheer bezong, besloot ze alle disciplines bij elkaar te brengen: in 2016 startte ze haar opleiding aan de kleinkunst-academie. Haar hypotheek kan ze nog niet van de podiumkunsten betalen, dus overdag is ze tekstschrijver en schrijftrainer.

Frank Leurs – piano
Zijn eerste pianojaren kreeg Frank les van Derk Jansen aan de Streekmuziekschool in Wijchen. Nu wordt hij gecoacht door pianiste en mezzosopraan Franciska Dukel. Samen met tenor Jurgen de Jong volgde hij diverse masterclasses liedbegeleiding, onder meer bij Charlotte Margiono en Huib Christiaanse, Robbert Muuse en Micha van Weers, en zeker niet als laatste sopraan Nelly Miricioiu. Frank is pianist van Vocaal Ensemble Omnitet en een veel gevraagd begeleider van zangers, instrumentalisten en koren. Hij is grote fan van Mozart én Madonna en deelt zijn succesvolle pianoloopbaan met een bevlogen huisartsenbestaan.

 

Niels van Laar – regie, licht en decor
Niels van Laar rondde in 2011 zijn studie Theaterdocent aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Arnhem succesvol af. Sindsdien werkt hij als theaterdocent en maker, trainingsacteur en trainer. Zijn ontluikende passie voor klassieke muziek zet hij graag in, bijvoorbeeld bij operaworkshops voor koren en middelbare scholen vanuit Opera2Day. De hamvraag van Niels is: wat sta je – als uitvoerende – nou eigenlijk te doen? Als je dát weet, kan je het publiek meenemen in de muziek en het verhaal. Verdieping in de stof, de noten, het libretto of liedtekst, de componist én de ontstaansgeschiedenis van het stuk zijn daarbij essentieel. Deze coaching zet hij onder andere in bij Vocaal Ensemble Omnitet,  zangworkshops in Chamaret Chantant, en is ook voor Aerophone van onschatbare waarde.

Jackie Robben – pageturneress
Haar debuut maakte Jackie bij Spierballen & Stembanden, de eerste totaaltheater-productie van Aerophone. Na een novelle-uitstapje met Pergolesi’s Stabat Mater, kiest zij nu opnieuw voor de theatrale spotlights in de klassieker Carmen. Ook hier zal zij weer  verrassend uit de hoek komen – never judge a book by its cover.

‘Bloedstollend mooi’ – de Theaterrecensent over Spierballen & Stembanden
‘Het hield me ’s nachts uit mijn slaap’ – anonieme recensie op FaceBook
‘Fijngevoelig en ongekende emotionele diepgang’ – de Stentor editie Renkum e.o. over Stabat Mater